Fog

mutilation avenue

VOL 22

 

I

FLEX DEATH lå i min postkasse i dag. En avis flyver op. Bogstaverne falder ud af papiret. Bogstaverne stilles sammen og overskygger mens de flyver, det hele flyver og færdigt. Måske er alt levende i åndedrættet luft skiftet ud med røg. Det er også forkert. Hornene fra træerne er skygger faldet ud af et træ, 3, 2, 4 meter, måske skyggerne vokser, mine tanker falder, skyggerne falder ud af det hele, muligvis begynder det helt forkert. 19.10.12. Nok. Da jeg vågnede. Ja, da jeg vågnede. Da jeg sov noget mere. Røgen i lungerne forsvinder, altid forsvinder eller sidder tusind i lungevævet og svamper, sumpen flyder over, hyggelige dage, forfærdelige øjeblikke. Musklerne. Mulighederne for muskel. Missende øjne mod sol. Min ven du skriver smukt. Når du bevæger dig hen over måden munden flyver på af aske kommer røgen.

 

2

Peder Severin Krøyer (23. juli 1851, Stavanger20. november 1909, Skagen) var en dansk maler – og en af de danske Skagensmalere. Han blev født i Norge, men voksede op hos sin moster i København. Onklen var den danske zoolog Henrik Nikolai Krøyer. Initialerne P.S. stod for Peder Severin; han blev kaldt Søren af sine venner. Krøyer viste tidligt evner som tegner, bl.a. illustrerede han en af sin plejefaders marinepublikationer i begyndelsen af 1860’erne. I årene 1864-70 studerede han på Det Kongelige Danske Kunstakademi – og i 1873 fik han guldmedalje og et stipendium. Senere i 1870’erne opholdt han sig meget i Hornbæk, hvor han arbejdede udendørs sammen med andre malere. Han rejste til Tyskland og Frankrig, hvor han arbejdede og studerede i flere år. I 1878 rejste han til Spanien og Italien, hvor han besøgte Firenze, Siena og Rom. Her malede han det store og kontroversielle socialrealistiske værk, “Italienske landsbyhattemagere” (Den Hirschsprungske Samling), som gjorde ham berømt på Parisersalonen dét år, men som vakte stor forargelse da det blev vist i Danmark. Man fandt motivet med de svedende og beskidte hattemagere frastødende. Et møde i Paris med ægteparret Anna Ancher og Michael Ancher gjorde, at han rejste til Skagen for første gang i 1882. Herefter blev det fremover sommer i Skagen, og begrebet: Skagensmalerne blev skabt med ham som midtpunkt. Inden da fik han et selvportræt optaget i det berømte Uffizi-museum i Firenze, som en af få danske malere. I foråret 1889 blev han forlovet med den unge kunststuderende Marie Triepcke og holdt bryllup på Krøyers fødselsdag hos svigerforældrene i Tyskland. Bryllups- og studierejse gik til Italien og varede i over to år. Også Marie var maler, og trods mindre sygdom blev rejsen en stor personlig og kunstnerisk oplevelse for det nygifte par. I 1890’erne var Skagen i centrum, og i 1894 overtog ægteparret et hus i Skagen Plantage, som blev døbt Krøyers Hus. Jeg vil gerne skrive smukt, jeg vil gerne arbejde ordentligt. Men hvad er smukt, der er ingen konsensus, det ene øjeblik er det grimme smukt, det andet det smukke grimt. Siger det sig selv. Det siger sig selv. Træerne står derude. De fylder sort ind i nattehimlen, forskellige lys driller, men i længden brænder det ud. Natten kommer nu kommer tidligt. Det er muligt. Det hele er muligt nu. Det gør ondt det gør meget ondt. Det gør ondt. Et smukt ansigt får noget nat på sig, noget sort ved munden, det er der det gør ondt. Nogle af hans mest spændende malerier blev til her, bl.a. forskellige motiver af sommeraftener ved Skagen strand. Han malede desuden et væld af portrætter, hvilket gjorde ham til en velstående kunstner. Krøyer var i stigende grad manisk, og det sled hårdt på hans omgivelser. Fra 1900 og i perioder herefter var Krøyer syg (kviksølvforgiftning behandling mod tuberkulose). Det var hårdt for Marie og den lille familie. Derfor rejste Marie ind i mellem væk. På en af disse rejser, som gik til Italien, mødte hun i 1902 den unge, svenske, komponist Hugo Alfvén, som hun forelskede sig i. Krøyer ville ikke skilles fra Marie, selvom hun var sammen med en anden mand. Han håbede, at hun en dag ville komme tilbage til ham. Men først da Marie ventede Hugos barn efter tre år, gik Marie alligevel helt fra Krøyer og flyttede sammen med Hugo. Krøyer blev flere gange indlagt på hospital som sindslidende i Middelfart. Alligevel fuldendte han et storslået maleri: “Skt. Hansblus på Skagens strand” i 1906. Dette billede viser bagerst, foran båden, Marie Krøyer sammen med Hugo Alfvén samt en lang række andre kulturpersonligheder. Krøyers sygdom tog imidlertid til, og han døde i 1909 i Skagen og blev begravet på Skagen kirkegård.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: